23 Σεπτεμβρίου 2009

Μια βραδιά αγκαλιά με τον Τρίερ.

Αυτός ο άνθρωπος μπορεί να με κάνει να βυθίζομαι σε μια αβάσταχτη ανησυχία. Χτες με μετέφερε μέσα σε ένα σχεδόν μυστικιστικό και ονειρικό κλίμα. Κάτι ανάμεσα στον ύπνο και στον ξύπνιο. Στο πιο άσχημο εφιάλτη, αλλά συνάμα και στις πιο γκροτέσκες φιγούρες που έχω δει τα τελευταία χρόνια. Παγιδευμένος μέσα σε ένα περιβάλλον «Γένεση-ακό». Εκεί που ο Αδάμ και η Εύα ξεσκίζονται από τα ίδια τους τα σωθικά για τον Κάιν που πέθανε πρώτος…άδικα και ερήμην τους.


Ο Τρίερ είναι αριστοτεχνικός. Παίζει με την αμαρτία, την ανθρώπινη και κυρίως τη γυναίκεια φύση ισορροπώντας σε ένα τεντωμένο σκοινί. Μέχρι και το τέλος μπορεί κανείς να διακρίνει δύο πλευρές, δυο όψεις του ίδιου νομίσματος…τη λογική και την παράνοια, το καλό και το κακό, την ορθολογικότητα και την ανορθολογικότητα…ελάχιστη σημασία έχει πως θα τις πούμε. Δυο δυνάμεις, που έτσι κι αλλιώς ενυπάρχουν στην ανθρώπινη «αδύναμη» φύση.


Η γυναίκα του Τρίερ είναι μια γυναίκα σε σύγχυση…μια γυναίκα σε πόνο…μια γυναίκα σε απόγνωση…όμως είναι ταυτόχρονα μια αρχετυπική γυναίκα. Θυμάμαι μικρός τη γιαγιά μου να λέει…“καλό μου, δεν διαλέγει ο άντρας τη γυναίκα, αλλά η γυναίκα τον άνδρα”. Η τεκνοποίηση μπορεί να προκαλεί κορεσμό στην ανθρώπινη φύση μας, αλλά όχι και στη ζωώδη…στη φυσική μας. Και σίγουρο ο κορεσμός παύει όταν σφαγιάζεται ο “απόγονος”. Εκεί επανέρχεται η αβεβαιότητα για τη γυναίκα, τον άνδρα και κατ’ επέκταση το ζευγάρι ως σύνολο. Καμιά θρησκεία, καμιά ψυχανάλυση, καμία μοντέρνα ή παραδοσιακή εξορθολογιστική μέθοδος θεραπείας δεν μπορεί να το περιορίσει αυτό.


Γιατί, λοιπόν, η γυναίκα; Αυτό βασανίζει το μυαλό μου από χτες. Κι απάντηση είναι διττή και τελικά αρκετά εμφανής. Πρώτον, γιατί στον Τρίερ είναι πάντα η γυναίκα. Δεύτερον, γιατί σε αυτό το περιβάλλον - το σχεδόν θρησκευτικό – έπρεπε να ήταν η γυναίκα. Δεν υπήρχε άλλη επιλογή. Θα μπορούσε να είναι κι ο άνδρας, αλλά τότε όλη η βιβλικότητα θα καταστρεφόταν. Όλος ο μυστηριακός χαρακτήρας θα πήγαινε στο βρόντο. Μια ολόκληρη κοινωνική και ιστορική σκοπιά θα έμενε αδρανής. Όλη η ταινία δεν θα είχε λόγο ύπαρξης. Έπρεπε να ήταν η γυναίκα…και δεν είναι θέμα μισογυνισμού…τώρα που το σκέφτομαι ξεκάθαρα.


Μια απλή συμβουλή! Οπλιστείτε με θάρρος και βγείτε να δείτε αυτή την ταινία. Ίσως κάπου εκεί μέσα ανακαλύψετε και το δικό σας Αντίχριστο. Αυτόν που όλοι κρύβουμε τόσο καλά μέσα μας…

27 σχόλια:

  1. Τώρα αν σου πω ότι δεν τον ξέρω τον κύριο;
    Δεν πειράζει όμως, θα μου μείνει το όνομα μήπως τύχει και δω καμίά ταινία του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. εγω την ειδα πριν κανα μηνα αλλα μπορω να πω οτι ηταν η χειροτερη ταινια που εχω δει.sorry φιλε Towards Zero,αλλα ειναι τραγικη η ταινια,απλα αθλια.και απο σεναριο,σκηνοθεσια,αλλα και cast!αλλα και παλι ειναι η δικη μου γνωμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κάνει λάθος. Θα μπορούσε να ήταν και άνδρας αντί για γυναίκα, στην ταινία. Έτσι ώστε να στηλιτεύσει την ομοφυλοφιλία και ότι το κακό προέρχεται από τους γκέι! Δόλιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @another george blog kopse se parakalw ta ligmena!afou blepeis oti sou kanoun kako

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @Ηφαιστίωνας: Δεν μπορεί βρε Ηφαιστίωνα θα έχει δει σίγουρα το Δαμάζοντας τα Κύματα, το Χορεύοντας στο Σκοτάδι ή έστω το Dogville!

    Είναι λίγο παράξενος σκηνοθέτης, σε προειδοποιώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Fallen: Σκηνοθετικά νομίζω ότι η ταινία είναι αριστουργηματική. Και θυμίζει και κάτι από παλιό Τρίερ που μου είχε λείψει. Οι ηθοποιοί είναι αρκετά καλοί. Σεναριακά είναι λίγο διαφορετικός Τρίερ, αλλά νομίζω ότι οι αλληγορίες του είναι μοναδικές αν τις σκεφτείς λίγο.

    Εν πάσει περιπτώσει, δεκτό το ότι δεν σου άρεσε. Είναι δείγμα υγείας για τις Τέχνες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Another George: Τι πίνεις; Όντως!!!!! Χαχαχαχαχα!!!

    Δεν θα μπορούσε πάντως στα πλαίσια αυτής της ταινίας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. E λόγω σεναρίου εγώ θα απέχω. (και δεν εννοώ το θρησκευτικό part. Έχω γίνει υπερευαίσθητη σε κάποια θέματα και δεν μπορώ να κλαίω με τις ώρες. θα με συγχωρέσεις ε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Wilma: Δεν νομίζω να μπορέσεις να κλάψεις σε αυτή την ταινία. Πόσο υπερευαίσθητη πια! Είναι λίγο προκλητική...για να το θέσω κόσμια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Ηφαιστίωνας: Να τα δεις. Είναι λίγο περίεργος να ξέρεις, αλλά νομίζω ότι αξίζει να τα δεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. είσαι λόγιος γκόμενος γιαυτό με αρέσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @Mahler: Αφού το έχουμε πει ρε γάτε ότι ταιριάζουμε! Μια μέρα θα σε πάρω με παπά και με κουμπάρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ακριβώς στα πλαίσια αυτής της ταινίας θα μπορούσε! φαντάσουν να γεννιόταν ο αντίχριστος από έναν γκέι με κάποιον εργαστηριακό τρόπο! φαντάσου τον χαμό που θα γινόταν! Wicked! Ούτε μορμόνος που καταψήφισε την Prop 8 δεν θα το σκεφτόταν αυτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @Αnother George: Βρε, δεν γεννήθηκε κάνας Αντίχριστος στη ταινία! Πωπω!! Έχεις ξεφύγει με την Prop.8!! Τι στο καλό...σκοτώνεσαι να παντρευτείς λόγω ηλικίας; Χαχαχαχα!! Κανόνισε καημένε μου...νέο παιδί είσαι ακόμα! Ζήσε τη ζωή σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @Zero Point
    δηλαδή θα με πάρεις με άλλους 2 μαζί?

    WOOW!!! το γαμησάκι της ζωής μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Έχω πολλά χρόνια να δω οποιαδήποτε ταινία του Φον Τρίερ (νομίζω η τελευταία ήταν το Χορεύοντας στο Σκοτάδι ή το Δαμάζοντας τα κύματα, δεν θυμάμαι σίγουρα.)
    Διαβάζοντας πάντως τώρα το κείμενο σου, μου ήρθαν εικόνες από τις ταινίες του, αφού περιγράφεις τα συναισθήματα που σου δημιουργούνται πολύ ρεαλιστικά!
    Όπως και να έχει μια ταινία του Τριερ είναι πάντα πολύ ιδιαίτερη, ανεξάρτητα από το αν θα αρέσει τελικά σε κάποιον ή όχι.

    Καλό σου απόγευμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Δεν την έχω δει και... μάλλον δεν θα τη δω. Δεν μου αρέσει ως σκηνοθέτης και δυο από τις ταινίες του που έχω δει (Dogville & Δαμάζοντας τα κύματα) με δυσκολία τα είδα μέχρι το τέλος. Αλλά γούστα είναι αυτά... άλλωστε "De gustibus non est disputandum"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Συγνώμη, αλλά μετά το Dogville διακόψαμε κάθε επαφή με τον κύριο. Καλό σου βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. δεν διάβασα αναλυτικά ούτε το ποστ ούτε τα σχόλια, για να αποφύγω τυχόν spoiler!Αλλά θέλω να αφήσω σχόλιο γιατί λατρεύω τον Τρίερ!!Προσκυνώ!!Δεν την έχω δει ακόμα,αλλά φίλοι μου που την είδαν και με ξέρουν μου έχουν πει τα καλύτερα και ότι θα την λατρέψω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @Mahler: Τι να σου πω μωρέ; Μέχρι και στην πρόταση γάμου...στο σεξ είναι το μυαλό σου! Ρομαντισμός ντιπ καραντίπ δηλαδή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Kelevra: Ο Τρίερ και εμένα μου αρέσει πολύ. Είναι αρκετά λοξός σκηνοθέτης, αλλά νομίζω το έργο του έχει να δώσει πράγματα. Να το δεις, αλλά πρώτα δες το Dogville. To θεωρώ αξεπέραστο.

    Επίσης καλωσήρθες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @Turigr: Αγαπημένε Turi χαίρομαι τόσο πολύ που γύρισες, που χαλάλι που δεν σου αρέσει ο Τρίερ. Καλά δεν είναι και ξαδερφός μου για να σου κρατήσω κακία! Χαχα! Άντε, άντε μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @Νίκος: Καλέ να τα ξαναβρείτε με το παιδί. Αυτός τα καλύτερα λέει για εσάς! Χαχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @Giorgio: Να πας να την δεις. Αξίζει. Απλά φοβάμαι ότι θα δεις τη λογοκριμένη κόπια. Δεν είμαι και σίγουρος βέβαια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ποιον Trier, μαζί μου ήσουν αγκαλιά το βράδυ εκείνο χαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @Mahler: Μαζί σου ήμουν; Αλήθεια; Μαλάκα...σε πέρασα για τον Τρίερ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ουσία του blogging είναι το σχόλιο! Ποιος θα ήθελε ένα μουγκό ψυχίατρο;